Rijden in Schotland

Fotograferen in Praktisch:
  • Rijden in Schotland

Rijden in SchotlandSchotland is bij uitstek een land waar je met de auto het beste bereik hebt. Het openbaar vervoer is niet zo ontwikkeld met een beperkt aantal spoorlijnen in de Hooglanden (daar zitten dan wel weer pareltjes tussen zoals de lijn Fort William-Mallaig).

Rijden in Schotland is vrij rustig, zeker als je dieper de Hooglanden in rijdt moet je soms je best doen om iemand anders tegen te komen, vooral buiten het Hoogseizoen. Schotten zijn over het algemeen rustige rijders, zeker buiten het zuidelijke deel, ze rijden vaak langzamer dan de snelheidslimiet.

Voor het rijden in Engeland moet je vanzelfsprekend beschikken over een geldig rijbewijs, met een Nederlands rijbewijs mag je in heel Europa rijden. Je auto moet zijn verzekerd, de meeste verzekeringen dekken standaard het rijden in Groot-Brittannië.

Bij binnenkomst in Groot-Brittannië per vliegtuig, trein of boot wordt je altijd om je paspoort gevraagd. Koffers en auto’s kunnen door de douane worden gecontroleerd.

Links rijden

Net zoals in Engeland moet je ook in Schotland aan de linker kant van de weg rijden en rotondes aan de linkerkant nemen. Dit went vrij snel, je kunt meestal gewoon met het verkeer mee rijden. Bij toeristische attracties word je er vaak aan herinnerd links te rijden, ook de GPS zal dit aangeven. Veel snelweg op- en afritten en kruisingen zijn de afgelopen tijd vervangen door rotondes.

Rijd je met je eigen (linksgestuurde) auto, hou er dan rekening mee dat je als bestuurder minder overzicht hebt bij het (rechts) inhalen, houd daarom iets meer afstand als je wilt gaan inhalen.

Verkeer op de doorgaande weg en op rotondes heeft voorrang. Er is geen officiele verkeer-van-rechts regel, op alle kruisingen staat duidelijk aangegeven met haaientanden of borden wie er voorrang heeft. In de praktijk is dit wel vaak verkeer van rechts. Doordat je aan de rechterkant van de auto zit in een huurauto heb je hiermee vaak beter zicht dan in Nederland.

Langs de weg zijn veel parkeerplekken aangeduid met een P. Een aantal daarvan geven zicht op een bezienswaardigheid, maar zijn vaker bedoeld om even uit te rusten of de auto bij pech te parkeren.

Huurauto

De gemiddelde minimum leeftijd voor een huurauto is 23 jaar, hoewel bij sommige maatschappijen 21 al voldoende is.

Met een huurauto zit je als bestuurder aan de rechterkant van de auto. Alle pedalen zitten op dezelfde plek, dus nog steeds in de volgorde koppeling-rem-gaspedaal van links naar rechts.

De versnellingspook zit aan de linkerkant. Even wennen, in het begin wil je nog wel eens in de deurportiek grijpen, maar het went snel. De indeling van de pook is verder gelijk aan die in Nederlandse auto’s (links de lagere versnellingen, rechts de hoogste versnellingen), met natuurlijk de verschillen in automerken en -modellen waar welke versnelling precies zit.

Snelheden

De snelheden (in mijlen, 1 mijl is ongeveer 1,6km) liggen over het algemeen lager dan in Nederland, op de snelweg is de limiet 96-105km/u (60-70mph) afhankelijk van of het een enkelbaans- (Single Carriageway) of dubbelbaans (Dual Carriageway) weg is of een snelweg (Motorway), buiten de bebouwde kom 96km/u (60mph) en in veel gebieden binnen de bebouwde kom 30mph (48km/u). Lokaal zijn er afwijkingen, duidelijk aangegeven met borden en vaak ook met grote letters op de weg geschilderd.

Dit zijn maximumsnelheden die je lang niet altijd kunt halen door de manier waarop de weg is gebouwd (erg bochtig) of doordat je achter een caravan vast zit. Houd er dus rekening mee dat je langer over een afstand doet dan in Nederland.

Op drukkere wegen en waar vaker te hard wordt gereden wordt de snelheid afgedwongen met snelheidscamera’s of mobiele controles. Rond nationale feestdagen (Bank Holidays) is extra politie activiteit te bespeuren.

Benzine

De benzineprijzen liggen in Schotland over het algemeen iets lager dan bij ons, diesel (Diesel) is meestal duurder dan benzine (Unleaded petrol). Hoe Noordelijker je komt, hoe hoger de prijzen zullen zijn.

Benzinepompen liggen verder uit elkaar dan Nederland en liggen niet altijd direct aan de snelweg, houd hier rekening mee. Met Services wordt aangegeven dat er benzine en eventueel eten gehaald kan worden, Local Services geeft aan dat de benzinepomp iets dieper de stad of het dorp in ligt.

Koplampen

Als je met een linksgestuurde (Europese) auto in Groot-Brittannië gaat rijden, houd er dan rekening mee dat koplampen de tegenliggers kunnen verblinden, omdat deze iets naar rechts staan afgesteld om de berm in Nederland te kunnen belichten.

Ga je ‘s avonds rijden, dan is het noodzakelijk dat je je koplampen naar beneden afstelt of afplakt met ‘Eurolites’. Het is in Engeland strafbaar om de tegenligger te verblinden, bij een ongeluk zonder bijgestelde koplampen heb je per definitie de schuld.

Single-track road

Een voor Nederlanders vrij onbekend fenomeen is de ‘single-track road’ (enkelbaansweg) met ‘passing places’ (passeerplekken) die je in de Hooglanden tegen kunt komen. Deze enkelbaanswegen zijn zo gemaakt dat je er maar met één auto tegelijk op kunt rijden. Tegenliggers of snellere voertuigen achter je kunnen passeren bij een passeerplek. Over het algemeen zijn er hiervan voldoende gemaakt, elke 50-100m, je hoeft dus niet bang te zijn dat je constant in de achteruit moet om een tegenligger langs te laten.

Voor het gebruik van de passerplekken gelden een aantal regels:

  • Als er een tegenligger nadert of je houd een sneller voertuig op, probeer dan een passeerplek te gebruiken om deze voorbij te laten.
  • Pas je snelheid aan aan dit soort wegen, zeker met een linksgestuurde (Europese) auto is het soms lastig om om de hoek te kijken.
  • Probeer zo veel mogelijk vooruit te kijken om tegenliggers te zien aankomen, de passerplekken zie je met een wit vierkant of ruitvormig bord aangeduid, probeer in te schatten waar je gezamelijk uit gaat komen. Hoe meer je het doet, hoe beter je er in wordt.
  • Is de passeerplek aan de linkerkant, rijd hem dan zo ver mogelijk in zodat de tegenligger kan passeren.
  • Is de passeerplek aan de rechterkant, blijf dan aan de linkerkant van de weg tegenover de passerplek staan.
  • Parkeer niet in de passeerplekken.
  • Sta je stil en zie je je tegenligger bij een andere passeerplek afremmen, probeer dan met je koplampen aan te geven dat hij door kan rijden.

Wees niet bang voor dit soort wegen, de hoeveelheid verkeer valt erg mee (anders was de weg waarschijnlijk wel verbreed) en het is ook erg sociaal rijden, tegenliggers zwaaien vaak naar elkaar om de ander te bedanken voor het heel laten van hun auto. Een vrolijk geheel.

4 thoughts on “Rijden in Schotland

  1. Beste Kenneth,
    Dit is mijn eerste kennismaking met jouw site. Weet niet meer hoe ik hier gisteravond beland ben, maar mijn complimenten.
    Het ziet er gelikt, professioneel uit.
    Twee tikfoutjes gevonden op deze pagina.
    1) onder links rijden: wordt je = word je
    2) laatste bullet: tegenliggen = tegenligger.
    Dank voor je uitvoerige informatie en mooie foto’s. Genieten !
    Paulus

  2. Hoi Paulus,

    Dank voor de complimenten en je feedback. Ik ben me er van bewust dat het al weer ruim tijd is om een nieuwe post te plaatsen, ik ga er aan werken.

  3. Interessante en voorla nuttige informatie! Die over ND-filters las ik vorig jaar al eens maar nu ik zelf weer eens naar Schotland ga heb ik de overige items ook met belangstelling (her)lezen. Heb er zin!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>